Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Porträttbild av Patrik Lindskoug. Foto.

Patrik Lindskoug

Vicedekan

Porträttbild av Patrik Lindskoug. Foto.

Om e-handelslagens tillämplighet vid gränsöverskridande marknadsföring

Författare

  • Patrik Lindskoug

Summary, in Swedish

Vilket lands lag är tillämplig vid gränsöverskridande marknadsföring som riktar sig till Sverige? Den traditionella och i Sverige etablerade effektlandsprincipen innebär att svensk marknadsföringsrätt anses tillämplig på marknadsföring som har effekt här i riket, oavsett i vilket land marknadsföringen har sitt ursprung. I artikeln diskuterar författaren med utgångspunkt i ett avgörande från Marknadsdomstolen om denna princip är förenlig med den ursprungslandsprincip som återfinns i e-handelslagen rör informationssamhällets tjänster. Enligt den senare skall nämligen rätten i det land där tjänsteleverantören är etablerad som skall tillämpas.

Avdelning/ar

  • Juridiska institutionen
  • Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Sidor

397-409

Publikation/Tidskrift/Serie

Svensk Juristtidning

Issue

4

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Iustus förlag

Ämne

  • Law

Nyckelord

  • civilrätt: marknadsrätt
  • private law: marketing law

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0039-6591