
Patrik Lindskoug
Vicedekan

Om e-handelslagens tillämplighet vid gränsöverskridande marknadsföring
Författare
Summary, in Swedish
Vilket lands lag är tillämplig vid gränsöverskridande marknadsföring som riktar sig till Sverige? Den traditionella och i Sverige etablerade effektlandsprincipen innebär att svensk marknadsföringsrätt anses tillämplig på marknadsföring som har effekt här i riket, oavsett i vilket land marknadsföringen har sitt ursprung. I artikeln diskuterar författaren med utgångspunkt i ett avgörande från Marknadsdomstolen om denna princip är förenlig med den ursprungslandsprincip som återfinns i e-handelslagen rör informationssamhällets tjänster. Enligt den senare skall nämligen rätten i det land där tjänsteleverantören är etablerad som skall tillämpas.
Avdelning/ar
- Juridiska institutionen
- Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU
Publiceringsår
2006
Språk
Svenska
Sidor
397-409
Publikation/Tidskrift/Serie
Svensk Juristtidning
Issue
4
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Iustus förlag
Ämne
- Law
Nyckelord
- civilrätt: marknadsrätt
- private law: marketing law
Aktiv
Published
Forskningsgrupp
- Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 0039-6591