Porträttbild av Patrik Lindskoug. Foto.

Patrik Lindskoug

Vicedekan

Porträttbild av Patrik Lindskoug. Foto.

Pragmatism i dansk sakrätt – särskilt om panträttsliga aspekter

• Patrik Lindskoug

Redaktör

• Jan Kleineman

Trots att nordisk rätt i stor utsträckning präglas av en funktionalistiskt inställning så skiljer sig uppfattningen om hur frågeställningar inom den dynamiska sakrätten ska lösas länderna emellan. I artikeln åskådliggörs hur det svenska förhållningssättet präglas av lagstadgade regler, medan det i Danmark finns en mjukare och tämligen pragmatiskt attityd med utrymme för mer nyanserade lösningar. Fokus ligger på hur man från dansk sida åstadkommit ett flexibelt system för underpantsättning av all slags egendom, ett system som är tillgängligt för såväl fysiska som juridiska personer och vars motsvarighet helt saknas i svensk rätt.

• Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU

Sidor

Stockholm Centre for Commercial Law nr. 35

Issue