Bild av Linnea Wegerstad

Bild av Linnea Wegerstad

Brottsoffers yttrandefrihet och förtalsbrottet

• Linnea Wegerstad

Den här artikeln handlar om hur förtalsbrottet tillämpas på situa­tioner då en person berättar i sociala medier att hen har utsatts för våld eller sexuella övergrepp av en viss person. Inledningsvis diskuteras hur rättighets­skyddet enligt regeringsformen och Europakonventionen inverkar på tillämp­ningen av förtalsbrottet och de omständigheter som bör beaktas i avväg­ningen mellan rätten till respekt för privatlivet och rätten till yttrandefrihet. Därefter analyseras hur förtalsbestämmelsen har tillämpats i tingsrätts- och hovrättsdomar och hur den tillämpningen förhåller sig till rättighetsskyddet.

• Rätt och utsatthet

Svensk Juristtidning

Artikel i tidskrift

Iustus förlag