Bild av Linnea Wegerstad

Linnea Wegerstad

Bild av Linnea Wegerstad

Empiriska studier av bevisvärdering måste utföras och presenteras på ett vetenskapligt korrekt sätt

• Linnea Wegerstad

Dahlmans replik i SvJT 2020 s. 712 föranleder följande svar från min sida.
Det signifikanstest som Dahlman hänvisar till visar inte att det föreligger ett orsakssamband mellan brottstyp och domslut och det utesluter inte att andra omständigheter än brottstypen, som inte har undersökts i studien, inverkar på domslutet. För att kunna nå slutsatsen att det är brottstypen som orsakar domslutet krävs statistiska analyser som Dahlman inte har använt.

• Rätt och utsatthet

Svensk Juristtidning