Porträttbild av Henrik Wenander. Foto.

Henrik Wenander

Dekan

Porträttbild av Henrik Wenander. Foto.

Olagligt, olämpligt, ogiltigt : Förutsättningar för prövning av nulliteter i svensk förvaltningsrätt

• Henrik Wenander

Redaktör

• Henriette N. Tøssebro

I svensk förvaltningsrätt tar diskussioner om utrymmet för överprövning av förvaltningens beslut ofta sin utgångspunkt i begreppsparet laglighet och lämplighet. Därutöver förekommer, mer sällan, argument som relaterar till ogiltighet eller nullitet. Med detta avses förvaltningsbeslut som är grovt och uppenbart felaktiga.

Syftet med artikeln är att utreda innebörden av ogiltighet och nullitet i svensk förvaltningsrätt. Huvudfrågan är vilken funktion begreppen har i dagens svenska förvaltningsrättsliga sammanhang. I artikeln uppmärksammas mot bakgrund av tidigare forskning hur allvarliga fel i förvaltningsbeslut kan behandlas genom olika former av prövning. Vidare diskuteras tänkbara luckor i rättsskyddet i fråga om sådana fel och vilken roll ogiltighetsresonemang kan spela i sådana fall.
En övergripande slutsats är att situationer av ogiltighet eller nullitet åtminstone numera normalt kan fångas upp av de möjligheter till överklagande av beslut som finns i svensk förvaltningsrätt. Dock kan nullitetsresonemang ha betydelse i fråga om grovt felaktiga beslut som inte kan överklagas. Diskussioner om nullitet och ogiltighet kan därmed koncentreras till situationer där grovt och uppenbart felaktiga beslut aktualiseras i tillämpningen.

• Offentlig rätt

Ugyldighet i forvaltningsretten

Del av eller Kapitel i bok

Universitetsforlaget