Porträttbild av Henrik Wenander. Foto.

Henrik Wenander

Dekan

Porträttbild av Henrik Wenander. Foto.

Vilket språk talar universitetet? : Språkrätt och språkval i svensk forskning och högre utbildning

• Henrik Wenander

Redaktör

• Daniel Möller

Den högre utbildningen och forskningen i Sverige bedrivs till mycket stor del i en internationell miljö. Många forskare och studenter kommer från utlandet och har andra modersmål än svenska, och mycket forskning bedrivs och kommuniceras på engelska. Det påverkar språkanvändningen på universiteten. Samtidigt utgör de flesta lärosäten i Sverige statliga förvaltningsmyndigheter. Som sådana omfattas de av språklagen (2009:600). Den till synes enkla frågan om vilket språk vi ska tala och skriva på universitetet ger upphov till fler, mer komplexa frågor om hur lärare, forskare och andra anställda vid universiteten ska förhålla sig till valet av språk. Dessa frågor har både praktiska och principiella dimensioner. Artikeln kartlägger mot denna bakgrund i vilka situationer det är nödvändigt enligt lagen att använda svenska i universitetens verksamhet.

• Offentlig rätt

Årsbok 2020. Vetenskapssocieten i Lund

Del av eller Kapitel i bok

• Förvaltningsrätt