Porträtt av David Dryselius. Foto

Porträtt av David Dryselius. Foto

Avtalsvite, skada och skadestånd

• David Dryselius

Avtalsvitets relation till skada och skadestånd har sedan lång tid disku­terats i svensk juridisk litteratur. Någon samsyn i dessa frågor finns emeller­tid inte. Men med tre nya fall från Högsta domstolen kan man angripa problemen på nytt. Artikeln är ett bidrag dels till hur vi bör definiera avtalsvitet för att reglera dess relation till skada, dels hur två fall från Högsta domstolen bör förstås för att klargöra relationen mellan avtals­vite och skadestånd.

• Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU

Sidor

Svensk Juristtidning

Volym