Soo-hyun Lee först ut att disputera från Forskarskolan Agenda 2030

Porträtt av Soo-hyun och i bakgrunden står flera andra doktorander. Foto.
Soo-hyun Lee är den första av Forskarskolan Agenda 2030:s doktorander som nu kan titulera sig doktor. I bakgrunden syns vänner ur forskarskolan. Foto: Sara Håkansson

Soo-hyun Lee har studerat på tre kontinenter, arbetat för en handfull FN-organisationer, varit konsult åt megakoncerner och drivit eget företag. Nu är han som doktorand vid Juridiska fakulteten den första av Forskarskolan Agenda 2030:s doktorander att disputera.

I april försvarade Soo-hyun Lee framgångsrikt sin doktorsavhandling ”Right to Regulate for Sustainable Development in International Investment Law: The Challenge of Incomplete Assessments, Promise of Sustainable Investment, and need for Reserved Optimism” vid Juridiska fakulteten. Där visar Soo-hyun hur internationell investeringsrätt skulle kunna spela en kraftfull roll för att främja hållbar utveckling.

Och det stannar inte vid det. Nu har han rest vidare till Tokyo för fortsatt forskning.

– Jag står vid ett vägskäl, om jag ska satsa på en akademisk forskartjänst eller om jag ska arbeta för det offentliga, såsom FN. Oavsett vad det blir kommer jag på något sätt att fortsätta arbetet med internationell investeringsrätt och hållbar utveckling. Och jag återvänder gärna till Lunds universitet om jag får möjlighet.

Läs hela intervjun med Soo-hyun Lee