Dödshotades när han ville hålla alla katter inne

Porträtt av Han Somsen. Foto.
Han ­Somsen vill ­ställa naturen över lagen. Foto: Kennet Ruona

Han Somsen är ny professor i miljörätt vid Juridiska fakulteten. Mest känd är han för sin rekommendation att din fågeldödare till katt bör hållas inomhus.
– Människan ser sig själva som herrar på täppan. Det inkluderar deras katter. När detta ifrågasätts blir många mycket arga. Jag fick dödshot, säger Han Somsen.

Han Somsen kommer senast från en professur vid Tilburg University i Nederländerna, då med fokus på EU-rätt. Det finns en koppling här till katterna. Rekommendationen att katternas fria utevistelse bör förbjudas bottnar i EU:s fågeldirektiv samt art- och habitatdirektiv. Somsens vetenskapliga artikel, som publicerades 2020 i tidskriften Journal of Environmental Law, landade i slutsatsen att direktiven redan idag förbjuder tamkatters fria vistelse utom­hus.

Läs hela intervjun i LUM, Lunds universitets magasin.