Porträtt av Anna Nilsson. Foto

Anna Nilsson

Biträdande universitetslektor

Porträtt av Anna Nilsson. Foto

Psykiatrisk tvångsvård: tillåten (sär)behandling eller otillåten diskriminering?

• Anna Nilsson

Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (CRPD) innehåller en ny vision för den psykiatriska vården som bygger på principer om likabehandling och självbestämmande. Denna artikel analyserar innebörden av denna vision och dess implikationer för den svenska kontexten. Mitt syfte är att bidra till diskussionen om hur den psykiatriska tvångsvården bör regleras i Sverige. Fokus ligger på hur vi kan säkerställa att lagstiftningen inte diskriminerar personer med psykosociala funktionsnedsättningar. Artikeln avslutas med en diskussion om de problem som visar sig när vi jämför svensk lagstiftning mot de krav som CRPD ställer. Jag menar att starka skäl talar mot att tillåta psykiatrisk tvångsvård i syfte att förhindra våldsbrottslighet. Jag efterlyser också en konsekvent hantering av frågor angående besluts(o)förmåga i relation till rätten att samtycka till och avstå från hälso- och sjukvård.

• Rätt och utsatthet
  • Mänskliga rättigheter