Ny docent i mänskliga rättigheter

Porträtt på Anna Nilsson. Foto.

Lärarförslagsnämnden har den 4 april fattat beslut om att anta Anna Nilsson som docent i mänskliga rättigheter.

Anna Nilsson disputerade vid Juridiska fakulteten 2017 med en avhandling om huruvida psykiatrisk tvångsvård är förenligt med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Efter disputation hon fortsatt att fördjupa sig för frågor som rör tvångsvård och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, men även behandlat andra frågor som rör samspelet mellan mänskliga rättigheter, medicin, teknik och medicinsk etik. Tillsammans med Linus Broström vid medicinska fakulteten i Lund undersöker hon hur vår forskningsetiska reglering kan revideras för att leva upp till FN-konventionen och fortfarande ge sårbara forskningsdeltagare ett tillräckligt gott skydd. Anna har ett stort intresse för tvärvetenskapligt samarbete, och frågor och jämlikhet och icke-diskriminering löper som en röd tråd genom hennes forskning.

Anna Nilssons forskning i Forskningsportalen