Markus Gunneflo ny koordinator med passion för tvärvetenskap

Porträttbild av Markus Gunneflo. Foto.
Markus Gunneflo är sedan årsskiftet koordinator för forskarskolan Agenda 2030. Foto: Kenneth Rouna.

Markus Gunneflo har alltid intresserat sig för tvärvetenskap och att få arbeta med doktorander har varit det roligaste i hans yrkesliv. En perfekt kombination för uppdraget som forskarskolan Agenda 2030:s nya koordinator.
– Jag är glad för min nya roll och forskarskolan är gynnsam för universitetet. Här samlas unga forskare och undersöker några av våra allra viktigaste framtidsfrågor.

Vid årsskiftet överlämnade Kristina Jönsson stafettpinnen som koordinator för Lunds universitets forskarskola Agenda 2030, efter att ha byggt upp den sedan starten för fem år sedan. Forskarskolan var den första av sitt slag i Sverige och ingår i universitetets strategiska hållbarhetssatsning. För att möta de stora komplexa hållbarhetsutmaningar som samhället står inför såg man behovet av tvärvetenskapliga samarbeten. I forskarskolan ingår 30 doktorander från samtliga åtta fakulteter och forskningen spänner från regnskogar i Amazonas till EU-migranters rättigheter och engångsmaterial i vården.

Forskarskolan Agenda 2030

Markus Gunneflos forskning i Forskningsportalen